عصر آذربایجان

گزارش خبر

مذاکرات پوتين در تهران ، گره برجام را باز مي کند

مذاکرات پوتين در تهران ، گره برجام را باز مي کند

1401/05/02

گروه سياسي: آمريکايي ها بايد بدانند که به هيچ وجه نمي توانند ايران را تهديد کنند چرا که از يک طرف شناورهاي آنها در منطقه در تيررس ماهستند ،از طرف ديگر به لحاظ وضعيت شکننده رژيم صهيونيستي، نبايد با آتش بازي کنند چرا که دامن آنها را خواهد گرفت

 جواد مرشدي

گروه سياسي: آمريکايي ها بايد بدانند که به هيچ وجه نمي توانند ايران را تهديد کنند چرا که از يک طرف شناورهاي آنها در منطقه در تيررس ماهستند ،از طرف ديگر به لحاظ وضعيت شکننده رژيم صهيونيستي، نبايد با آتش بازي کنند چرا که دامن آنها را خواهد گرفت
اوايل هفته بود که رويترز از پايان مذاکرات وين و از ارائه پيشنهادهاي جديد توسط کشورهاي ميانجي به ايران خبرداد. امروز هم رئيس جمهور روسيه به تهران آمد، سفري که بسياري از کارشناسان و سياسي ها ، خروجي آن را در تعيين تکليف فرجام برجام ، موثر مي دانند.
در گفت و گو با علاالدين بروجردي رئيس کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس در دوره هاي هفتم تا نهم، و دو سال نخست مجلس دهم به ابعاد اين سفر پرداخته است.
خبرگزاري رويترز اعلام کرد که مذاکرات وين تمام شده و چگونگي پايان بندي ماراتن احياي برجام به تصميم هاي پاياني تهران و واشنگتن بستگي دارد ،اين خبرگزاري همچنين از ارائه پيشنهاد هاي جديد توسط کشورهاي ميانجي نيز خبر داده . نظرتان در اين مورد چيست ، آيا واقعا مذاکرات را بايد خاتمه يافته دانست ؟
اطلاع ويژه اي ندارم منتهي بر اساس دستورات جلسات ، مذاکرات فني مدتي است که به پايان رسيده اما بازي سياسي آمريکايي ها، توافق نهايي را معطل نگهداشته است. علاوه براين ، فشار صهيونيست ها از سويي و مصلحت انديشي هاي انتخاباتي بايدن از سوي ديگر ، در سکته توافق موثر بوده است. تا جايي که مطلع هستم، موانع موجود مرتبط به برجام نيست؛ بلکه اين آمريکاست که بايد تصميم منطقي گيرد.
کاخ سفيد نبايد فراموش کند عامل اساسي ايجاد معضل در اجراي برجام، خود آمريکايي ها و به ويژه خروج بدون منطق ترامپ از اين توافق رسمي و بين المللي است . تزلزل و ترديد بايدن براي جبران اشتباه ترامپ هم مزيد بر علت شد تا گره سردرگم احياي برجام به مرحله فعلي برسد.
آقاي بايدن روز پنجشنبه ايران را تهديد کرد که در صورت دستيابي ايران به سلاح هسته اي ، آمريکا از «زور» استفاده خواهد کرد ...
بله ،اما اين تهديد ها فاقد ارزش و نبايد جدي گرفت . ايران هم ثابت کرده که هراس و نگراني از اين تهديد ها ندارد.
اين تهديد ها را بلُوف مي دانيد ؟
اين تهديد ها را بايد جزو مواردي دانست که بايدن به دليل ملاحطات صف بندي هاي داخلي آمريکا مطرح مي کند. آمريکايي ها در عراق ، سوريه ، يمن و افغانستان شکست خوردند، با روس ها هم در اوکراين درگير هستند و نتيجه اين درگيري هم باوجود سرمايه گذاري هنگفت ناتو براي جمايت از اوکراين ، مشخص نيست. بنابراين ، طبيعي است که سياست اعلامي بايدن تاکيد بر حضور در منطقه و پيشگيري از گسترش نفوذ روسيه ،چين و ايران در غياب ايالات متحده باشد.
واکنش هاي تهديدآميز آمريکا را چگونه تحليل مي کنيد؟
آنها بايد بدانند که به هيچ وجه نمي توانند ايران را تهديد کنند چرا که از يک طرف شناورهاي آنها در منطقه در تيررس ماهستند ، از طرف ديگر به لحاظ وضعيت شکننده رژيم صهيونيستي، نبايد با آتش بازي کنند چرا که دامن آنها را خواهد گرفت.
 بنابراين در اين ماجرا با توجه به اينکه مقصر اصلي خود آمريکايي ها هستند که از قرارداد خارج شدند، بايد سرجاي اول شان برگردند . ما بارها در بالاترين سطح اعلام کرده ايم که اگر آنها به تعهدات خودشان عمل کنند و تحريم هاي غير قانوني و ظالمانه را بردارند، ايران هم بر تعهدات خود پايدار خواهد بود.
امروز آقاي پوتين به تهران آمده ،خيلي ها معتقدند بعد از سفر رئيس جمهور روسيه به تهران در تعيين تکليف برجام موثر است . اين ارزيابي را واقع بينانه مي دانيد ؟
ما با دو کشور روسيه و چين، در همه عرصه ها پروژه هاي متعددي داريم و، به طور طبيعي اين سفر هم حائز اهميت ويژه اي است؛ چه در ارتباط با مذاکرات دوجانبه و چه مذاکرات سه جانبه . البته من فکر نمي کنم اين سفر ارتباطي با برجام داشته باشد . روس ها در برجام نقش خاصي ندارند. زيرا برجام مسير خود را طي کرده و طرفين به توافق هاي روشني رسيده اند و الان ، توپ در زمين آمريکايي هاست ، فقط آنها مي توانند با مسئوليت پذيري و پذيرش واقعيت ها ، تکليف برجام را با پذيرش مطالبات منطقي ايران مشخص کنند .
بعد از مذاکرات دوحه هيات مذاکره کننده ايراني به روسيه سفر کرد و اين تحليل رواج يافت که تصميم گيرنده نهايي در مورد برجام روس ها هستند
خير ، تحليل واقع بينانه اي نيست . اکنون هم طبيعي است که با توجه به تازه ترين تحولات منطقه ، بخصوص وقتي پاي آمريکا و بايدن در ميان است ، ايران با متحدان خود ، تبادل نظر و مشورت کند. به گزارش عصر آذربايجان به نقل از خبر آنلاين،اين ، قاعده هر کار جمعي و از جمله ، همسويي و همگرايي ايران ،روسيه و چين است که اوج آن را در تحولات سوريه و عراق شاهد بوديم و هستيم .ايران ، روسيه و عراق و سوريه اتاق عمليات مشترک داشتند که نتيجه آن ، شکست امريکايي ها بود . مذاکره و تبادل نظر ، طبيعي ترين اقدام کشورهايي است که با يکديگر همکاري هاي راهبردي دارند .

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها