ARAZAZARBAIJAN

مدرسه علوي استاد روزبه بزرگ‌ترين ميراث براي نظام آموزش و پرورش است


مدرسه علوي استاد روزبه  بزرگ‌ترين ميراث براي نظام آموزش و پرورش است

گروه فرهنگي: دبيرکل شوراي عالي آموزش و پرورش تصريح کرد: استاد رضا روزبه در زماني که بسياري نااميد بودند، اميد آفريد و مدرسه‌اي ساخت که امروز هم الهام‌بخش فرهنگيان کشور است. اين بزرگ‌ترين ميراث او براي نظام آموزش و پرورش ايران است.



محمود اماني‌طهراني در آيين نکوداشت مقام علمي و اخلاقي استاد رضا روزبه در زنجان، با بيان اينکه استاد روزبه معتقد بود در زير آسمان کاري به عظمت انسان‌سازي نيست، اظهار کرد: در دهه‌هاي 20 و 30 کشور ما سه جريان مسلط را تجربه مي‌کرد؛ جريان شاهنشاهي که با دين و ديانت بيگانه بود، جريان چپ‌گراي توده‌اي که شور جوانان را در مسير دين‌ستيزي هدايت مي‌کرد و جريان غرب‌زده علمي که علم را از هويت ديني تهي کرده بود. در چنين شرايطي، استاد روزبه با اتکا به ايمان، عقلانيت و تعهد ديني توانست مدرسه‌اي را پايه‌گذاري کند که نقطه عطفي در تاريخ تعليم و تربيت ايران شد.
دبيرکل شوراي عالي آموزش و پرورش با اشاره به اينکه مدرسه علوي به همت استاد روزبه به الگوي تربيت ديني و علمي تبديل شد، افزود: اين مدرسه با نوآوري در برنامه‌ها، روش‌هاي آموزشي و ايجاد موقعيت‌هاي رشددهنده، توانست تلفيق علم و ايمان را به‌صورت عيني در جامعه نشان دهد و الگويي براي مدارس بعدي کشور شود.
وي با تاکيد بر اينکه امروز نيز پيام استاد روزبه براي معلمان و مديران زنده است، گفت: اگر استاد روزبه در دهه 30 و در شرايطي دشوار توانست اميد را زنده کند، امروز نيز فرهنگيان ما مي‌توانند در مسير او گام بردارند. تلفيق علم، عمل و ايمان همان راهي است که معلمان ما بايد براي تحقق سند تحول بنيادين دنبال کنند.
دبيرکل شوراي عالي وزارت آموزش و پرورش با اشاره به »جايزه ملي استاد روزبه« افزود: اين جايزه تنها تجليل از يک فرد نيست، بلکه حرکتي براي تقويت جريان مردمي در تکريم مقام معلم است. شوراي عالي آموزش و پرورش به‌زودي مصوبه‌اي براي حمايت از چنين ابتکاراتي به‌ويژه جوايز مردمي حوزه تعليم و تربيت تصويب خواهد کرد.
در بخش از اين مراسم، مديرکل فرهنگ و ارشاد اسلامي زنجان اظهار کرد: نکوداشت استاد روزبه فقط پاسداشت يک شخصيت تاريخي نيست، بلکه بزرگداشت مکتبي است که با ترکيب علم، ايمان و اخلاق، الگويي ماندگار براي جامعه امروز به‌جا گذاشت.
جعفر محمدي با اشاره به ويژگي‌هاي متمايز استاد روزبه، گفت: استاد روزبه از جمله آموزگاراني بود که خود را برتر از شاگردان نمي‌دانست، در برج عاج دانايي نمي‌نشست و در ارتباط انساني با شاگردانش، نگاهي فروتنانه و صميمي داشت. او شاگرد فقير و غني را به يک چشم مي‌ديد و هرگز از اصول خود عدول نمي‌کرد.مديرکل فرهنگ و ارشاد اسلامي زنجان با اشاره به مفهوم رابطه معلم و شاگرد، افزود: بسياري از ما معلماني را به ياد داريم که با شاگردان خود مي‌خنديدند و مي‌گريستند، و حضورشان تأثيري عميق بر مسير زندگي ما گذاشته است. استاد روزبه از همين معلمان بود؛ کسي که فراتر از آموزش علمي، با روح و جان شاگردانش پيوند برقرار کرد.
وي خاطرنشان کرد: نکوداشت استاد روزبه فقط يادبود يک فرد نيست، بلکه يادآوري مکتبي است که علم را با اخلاق و ايمان در هم آميخت. در روزگاري که سرعت، رقابت و ظاهرگرايي بر جامعه سايه انداخته، بازگشت به اخلاق علمي و اصالت انساني همان راه نجات ماست.
در ادامه پيام رئيس‌ جمهور توسط معاون سياسي، امنيتي و اجتماعي استاندار زنجان خوانده شد. در اين پيام بر نقش معلمان در ساخت آينده کشور و حمايت دولت از تأسيس »جايزه ملي استاد رضا روزبه« تأکيد شده است. در اين پيام آمده است: استاد رضا روزبه آموزگاري بود که رسالتش تنها آموزش نبود، بلکه تربيت، اخلاق و انسان‌سازي را معنا مي‌کرد. او نشان داد که مدرسه مي‌تواند کانون پرورش انسان‌هاي متعهد و اخلاق‌مدار باشد.
در اين پيام با تأکيد بر اهميت جايگاه آموزش در توسعه ملي آمده است: آينده کشور به کيفيت آموزش و تربيت امروز گره خورده است. هيچ نهادي مهم‌تر از مدرسه براي ساخت آينده ايران وجود ندارد و هيچ شغلي شريف‌تر از معلمي نيست.
همچنين در اين پيام گفته شده است: دولت جمهوري اسلامي ايران با افتخار از تأسيس «جايزه ملي استاد رضا روزبه» حمايت مي‌کند؛ جايزه‌اي براي شناسايي و پاسداشت معلمان، مديران و مدارسي که در پيوند دادن دانش، اخلاق و مسئوليت اجتماعي پيشگامند. اين جايزه با همکاري وزارت آموزش و پرورش، وزارت علوم و استانداري زنجان طراحي و خانه دائمي آن در زنجان قرار خواهد داشت.
در ادامه آيين نکوداشت مقام علمي و اخلاقي استاد رضا روزبه، پيام دکتر عليرضا کاظمي، وزير آموزش و پرورش، توسط ذبيح‌الله تاراسي مديرکل آموزش و پرورش استان زنجان خوانده شد.
به گزارش عصرآذربايجان به نقل از ايسنا، »استاد رضا روزبه زنجاني« (1300–1352 شمسي)، مدرس فيزيک و از پيشگامان تعليم و تربيت نوين اسلامي در ايران بود. وي نخستين مدير »مدرسه علوي« تهران محسوب مي‌شود و شاگردان برجسته‌اي را در اين مدرسه تربيت کرد. استاد روزبه علاوه بر تخصص در علم فيزيک، در علوم فقه، اصول، کلام، تفسير و علوم قرآني نيز متبحر بود.


برچسب ها:

تاریخ: 1404/08/25 11:16 ق.ظ | دفعات بازدید: 1766 | چاپ


مطالب مشابه dot
آخرین اخبار dot