عصر آذربایجان

گزارش خبر

باغ گلستان تبريز

باغ گلستان تبريز

1396/03/01

گروه سيري در استان ها: باغ گلستان تبريز که به ترکي آن را گولوستان باغي يا باغ فجر مي نامند يکي از بوستان ‌هاي قديمي و مشهور شهر تبريز است.

باغ گلستان تبريز در غرب شهر، متمايل به مرکز تبريز واقع شده است که اطراف آن را خيابان_‌هاي منجم، ملل متحد، نادري و خيابان قونقاباشي فرا گرفته است.
مساحت اين بوستان 52000 متر مربع مي ‌باشد. که در سال 1308 خورشيدي در اراضي گورستان گجيل احداث شد و قديمي ‌ترين بوستان داخلي تبريز محسوب مي_‌گردد.
باغ گلستان، در سال 1308 شمسي در اراضي گورستان گجيل ساخته شده و به عنوان گردشگاه عمومي و باغ ملي شهر محسوب مي شد و از قديم مورد توجه مردم بوده‌ است و مردم پس از خريد از بازار، در اين باغ استراحت مي‌ نمودند.
متاسفانه  بعد از اين که ديوارهاي تاريخي اين باغ به علت نامعلومي در سال 1374 برداشته شد، باغ زيبايي سابق خود را از دست داده و به همين دليل  خانواده‌ها کمتر به ‌آن مراجعت مي‌ کنند.
باغ گلستان، علاوه بر فضاي سبز، داراي شهربازي کوچکي نيز است که در آن امکاناتي چون چرخ و فلک، قايق‌سواري، ماشين‌سواري و… وجود دارد و مورد استقبال مردم، به‌خصوص کودکان قرار مي_‌گيرد. در باغ گلستان تبريز استخر ها و حوض_هاي متعدد که توسط درختان و چمن ها احاطه شده اند فراوان ديده مي شود.
»قونقاباشي« نام محل و ميداني در تبريز است که در ضلع جنوب غربي باغ گلستان در اول خياباني واقع‌شده است که منتهي به ايستگاه راه‌آهن مي‌شود.
اين ميدان مبدأ حرکت تراموا بود. خط واگن اسبي تبريز، براي انتقال مسافران از شهر به »واغزال« (ايستگاه راه‌آهن) که در بيرون از شهر و در سمت غرب قرار داشت احداث شده بود. مجسمه‌اي از اين قطار شهري در محوطه‌ي باغ گلستان نصب شده است و تبريزي‌ها هر وقت از ميدان قونقا عبور کنند تبلور ياد و خاطره‌ي گذشته‌ي ميدان را با استناد به هويت تاريخي آن خواهند ديد.

منبع :

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

باغ گلستان تبريز

باغ گلستان تبريز
خروج

گروه سيري در استان ها: باغ گلستان تبريز که به ترکي آن را گولوستان باغي يا باغ فجر مي نامند يکي از بوستان ‌هاي قديمي و مشهور شهر تبريز است.

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها