عصر آذربایجان

گزارش خبر

سهم ناچيز کودکان از اسباب بازي استاندارد

سهم ناچيز کودکان از اسباب بازي استاندارد

1396/03/01

گروه گزارش: با توجه به تصاحب بازار از اسباب بازي هاي چيني و نامرغوب و از سوي ديگر عدم توجه توليد کنندگان داخلي نسبت به توليد اسباب بازي هايي با کيفيت، به نظر مي رسد سهم کودکان از اسباب بازي هاي استاندارد بسيار ناچيز است.

به گزارش عصرآذربايجان، براساس منابع اعلامي، 95 درصد اسباب بازي هاي موجود در بازار ايران براساس آمارها چيني و حدود سه درصد نيز توليد کشورهاي اروپايي و آسيايي است که بخش بزرگي از آنها به صورت قاچاق وارد کشور مي شود.
*اغلب اسباب بازي هاي موجود در بازار چيني هستند
محمدعلي فروشنده لوازم بازي در خيابان مدني اروميه است، او مي گويد: بخش بزرگي از اسباب بازي هاي کودکان در قالب تجارتي پرسود و خاموش با رنگ هاي جذاب و شخصيت هاي دوست داشتني، غافل از اينکه مواد سارنده آن چيست و يا اينکه آيا تاييد استاندارد دارند يا نه و در مواردي به صورت قاچاق وارد مي شوند. وي که معتقد است پدران و مادران به ارزان تر بودن اسباب بازي ها توجه دارند نه کيفيت آن، تصريح کرد: در بسياري از موارد شاهد بودم که پدر و مادر اصلا به ايمني اسباب بازي که براي کودکانشان مي خرند توجه ندارند و کمتر پيش مي آيد که افراد هنگام خريد اسباب بازي از ايمني آن سوالي داشته باشند. اين فروشنده اسباب بازي  مي گويد: کودکان وسايل رنگي و جذاب را خيلي دوست دارند و دربرابر چنين اسباب بازي هايي هرگز کوتاه نمي آيند، از طرفي پدر و مادرها نيز اطلاعات کمي در خصوص سلامت ابزار بازي دارند. محمدعلي با بيان اينکه خانواده ها هيچ اطلاعاتي در خصوص استاندارد بودن اسباب بازي ندارند، گفت: در اين خصوص بايد فرهنگسازي شود و خانواده ها آگاه_تر باشند. وي با بيان اينکه عمده اسباب بازي_هاي موجود در بازار چيني هستند، ادامه داد: البته در اين ميان از توليدکنندگان داخلي نيز حمايت نمي شود چرا که مردم به دنبال اسباب بازي ارزان تر هستند و بدون شک قيمت تمام شده يک اسباب بازي ناايمن نيز ارزان تر خواهد بود.
*دنياي کودکان بازيچه سود جويان اقتصادي قرار نگيرد
رئيس انجمن حمايت از حقوق مصرف کنندگان آذربايجان غربي در اين خصوص گفت: بررسي ها نشان مي دهند که بازي ها و لوازم بازي و اسباب بازي ها در شکل گيري تمايلات  عاطفي و رواني کودکان نقش مهمي ايفا مي کنند و چنانچه در انتخاب آنها توجه کافي نشود ناخواسته تمايلات  کودکان به گونه اي  غير دلخواه شکل خواهد گرفت و سرنوشت  آينده شان را با مشکلاتي مواجه خواهد کرد. صادق بشيري افزود: کودکان گل هاي زندگي و جامعه انساني هستند، آنها ذخاير و سرمايه گرانبهايي براي ملت و والدينشان هستند به همين جهت کيفيت رشد و بالندگي اين سرمايه هاي ارزشمند فوق العاده حائز اهميت است و ضرورت دارد که مورد توجه دستگاه ها و سازمانهاي مسئول به خصوص والدين و مراکز آموزشي قرار گيرد. وي تصريح کرد: ترديدي نيست که پايه هاي اوليه رشد کودکان با همين بازي_ها و اسباب بازي ها شکل مي گيرد و و اگر  در مراحل  نخستين،  رشد کودک به خوبي پيموده نشود مراحل بعدي رشد با اختلالات عديده اي مواجه ميشود.و نهايتا پيامدهاي غير دلخواهي را در پي خواهد داشت. اين مسؤول افزود: کودکان مصرف کنندگان اسباب بازي ها و لوازم بازي هستند  به همين جهت هر اندازه شناخت از نيازهاي موجه آنها عميق تر باشد ارتباط با آنان آسانتر و مطلوب تر و پايدار تر خواهد بود. رئيس انجمن حمايت از حقوق مصرف کنندگان آذربايجان غربي اذعان داشت: بازي ها و اسباب بازي  مهمترين تسهيل کننده رشد بالندگي کودکان هستندکه تن و روان کودکان را واکسينه مي کنند چرا که مسئوليت پذيري  کودکان با همين بازي ها و لوازم بازي  شکل مي_گيرد. بشيري گفت: بازي هاي کودکان با اسباب بازي ها  دنياي کودکان است و شايسته نخواهد بود که به دنياي کودکان بي توجهي شود و يا دنياي آنها بازيچه سود جويان اقتصادي قرار گيرد به مفهوم ديگر نبايد اجازه بدهيم با دنياي کودکان بازي شود. وي اظهار داشت: امروزه بازي_ها و اسباب بازي به حدي اهميت پيدا کرده و مورد توجه دست اندرکاران آموزشي و تربيتي و يا روانشناسان قرار گرفته که " بازي درماني" به عنوان يکي از روش هاي موثر در درمان مشکلات رفتاري و رواني کودکان  قرار گرفته است.

منبع :

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

سهم ناچيز کودکان از اسباب بازي استاندارد

سهم ناچيز کودکان از اسباب بازي استاندارد
خروج

گروه گزارش: با توجه به تصاحب بازار از اسباب بازي هاي چيني و نامرغوب و از سوي ديگر عدم توجه توليد کنندگان داخلي نسبت به توليد اسباب بازي هايي با کيفيت، به نظر مي رسد سهم کودکان از اسباب بازي هاي استاندارد بسيار ناچيز است.

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها