عصر آذربایجان

گزارش خبر

دور شدن از زندگي اسلامي مانع تشکيل نهاد خانواده

ازدواج کابوسي براي جوانان//

1396/06/05

گروه اجتماعي: ازدواج اگر چه امر مقدسي در دين مبين اسلام محسوب مي شود اما به دليل وجود موانع بسيار امروز به کابوسي براي جوانان تبديل شده است.

اولين روز از ماه ذي الحجه که داراي دو عيد مبارک قربان و غدير نيز است سالروز ازدواج زيباترين پيوند آسماني در جهان اسلام است که نمونه تکرار نشدني در تاريخ محسوب مي شود.
در اين روز فرخنده، حضرت علي (ع) با برترين بانوي جهان پيمان عشق بست و خدا والاترين فرستاده خويش را بر اين پيمان گواه گرفت. برکت ازدواج حضرت علي و حضرت زهرا، عمري به گستردگي آفتاب دارد، هم‏چنان که ياد و نام آن در تاريخ براي هميشه ماندگار شد.
ازدواج در دين مقدس اسلام همواره به عنوان امري پسنديده است که جوانان را تشويق به تشکيل خانواده مي کند اگر چه ازدواج آسان و آگاهانه مورد تاکيد دين مبين اسلام است اما امروزه مشکلات متعددي روبروي جوانان براي اين امر مقدس است.
ازدواج هاي امروزي به دليل چشم و همچشمي هاي بسيار و ايجاد دغدغه هاي بسيار براي جوانان به امري مشکل تبديل شده است و دو فرد جواني که قصد ازدواج دارند به دليل وجود اين مشکلات معمولا از آن سر باز مي_زنند.
افزايش سن ازدواج در کشور و آمار بالاي طلاق گواه وجود مشکلات ياد شده در امر ازدواج و علت ناکامي در ادامه زندگي است.
مشکلات فرهنگي، اجتماعي، اقتصادي گريبانگير جوانان امروز است و کمتر جواني است که داراي شغل ثابت و در آمد پايدار باشد که اين امر به خودي خود امر ازدواج را به تاخير مي اندازد در صورتي که چنين فردي اقدام به ازدواج هم کند مشکلاتش چندين برابر مي شود.
اما برخي ها نيز طلسم را شکسته و تن به ازدواج مي دهند تا دين خود را کامل کرده و زندگي آرامي داشته باشند اما زهي خيال باطل که انبوه مشکلات اجازه زندگي آرام را نمي دهد.
در بروز اين مشکلات نمي توان يک نفر و يا يک نهاد را مقصر دانست بلکه عوامل فرهنگي و اجتماعي زياد دست به دست هم داده اند تا اين سنت الهي را در مسير سخت و دور از دسترس قرار دهد.
*سختگيري هاي والدين
گذشته از اينکه خانواده نقش مهم و تعيين کننده اي در امر ازدواج جوانان دارند و آنها مي_توانند با راهنمايي ها و کمک هايشان گره گشاي بسياري از مشکلات پيش روي جوانان باشند. اما بعضي از والدين در مسير انتخاب و ازدواج فرزندانشان به قدري سختگير و باريک بين مي شوند که تبديل به بزرگترين مانع ازدواج فرزندانشان مي شوند و گذاشتن شرط و شروط هاي سختگيرانه مثل، تعيين مهريه هاي بالا، ايراد گرفتن به تحصيلات، قيافه، محل زندگي، گرفتن عروسي هاي آنچناني ازدواج را از مسير طبيعي آن خارج مي کند.
 *سنت ها و رسوم غلط
در چند سال گذشته سنت هاي و رسومي که بسيار زيبا بودند و پشت سر هر کدام از آنها فلسفه اي نهفته بود تبديل شده اند به سنت هايي غلط که در بعضي از شهرستان ها و قوميت هاي شکلي افراطي تر به خود گرفته است.
 گرفتن مراسم ها به شکل تجملاتي، هزينه_هاي گزاف براي تزيينات و عکاسي و فيلم_برداري، خريد هاي آنچناني از اين قبيل رسوم است.
 بعضي از اوقات نيز اين سنت ها جنبه مالي ندارند اما باعث تاخير در ازدواج هستند، مانند موکول کردن ازدواج فرزند کوچکتر به ازدواج فرزندان بزرگتر، اعتقاد به ازدواج هاي فاميلي  و يا اعتقاد به شانس و بخت گشايي از ديگر رسوم نابهنجاري است که وجود دارد.
*رقابت هاي بي حاصل
يکي از ثمرات بروز چشم و همچشمي و تجمل گرايي در ميان خانواده هاي ايراني بالارفتن سن ازدواج است.
هزينه هاي شروع يک زندگي مشترک با توجه به مناسبات اقتصادي موجود در جامعه به خودي خود بالاست،حال وقتي اين قضيه با پديده تجمل_گرايي و چشم و همچشمي همراه شود، ازدواج جوانان را سخت تر خواهد کرد.
 بسياري از جوانان و خانواده هاي آنها براي اينکه بتوانند از گردونه رقابت در خريدهاي لوکس و آنچناني و مراسمات مجلل عقب نماند زير بار قرض هايي مي روند که تا ساليان سال بايد تاوان آن را پس دهند. همين مسئله شيريني زندگي مشترک را در کام آنها تلخ خواهد کرد و همين باعث مي شود بسياري از جوانان عطاي ازدواج را به لقايش ببخشند.
در کنار عوامل متعددي که در بالا ذکر شد سنگ اندازي هاي دولت در مسير ازدواج هم بايد به عوامل گفته شده اضافه کرد امروزه اخذ تسهيلات ازدواج نيز به دليل بوروکراسي زايد اداري و سنگ اندازي در برابر جوانان به رويا تبديل شده است و جوانان را با مشکلات عديده_اي مواجه کرده است.
در مسير ازدواج اگر چه ملاک اسلام چيز ديگري است اما امروز با تغيير اين ملاک ها روياها بر باده رفته و ازدواج به سختي انجام و طلاق به راحتي جاري مي شود.
به گزارش عصرآذربايجان به نقل از موج رسا  اگر چه يک ازدواج موفق مي تواند باعث آسايش جسم و آرامش روان فرد و جامعه باشد و به هر مقدار که ازدواج جوانان بر اساس موانعي که ذکر شد و يا موانع ديگر به تاخير بيافتد تاثيرات منفي آن دامان جامعه را خواهد گرفت. حل اين مشکلات نيازمند همدلي همه نهاد هاي اجتماعي و دولت و خانواده است که بتوانند جامعه را از بحران تاخير در ازدواج جوانان برهانند.

منبع :  

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

دور شدن از زندگي اسلامي مانع تشکيل نهاد خانواده

ازدواج کابوسي براي جوانان//
خروج

گروه اجتماعي: ازدواج اگر چه امر مقدسي در دين مبين اسلام محسوب مي شود اما به دليل وجود موانع بسيار امروز به کابوسي براي جوانان تبديل شده است.

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها