عصر آذربایجان

گزارش خبر

آمريکا با تهديد شرکت‌هاي اروپايي مانع تجارت با ايران مي شود

آمريکا با تهديد شرکت‌هاي اروپايي مانع تجارت با ايران مي شود

1396/11/08

سرويس سياسي: استاد دانشکده وزارت خارجه با بيان اينکه آمريکا با تهديد شرکت هاي اروپايي مانع تجارت با ايران مي شود گفت: به عبارتي اگر بانک‌ها و شرکتهاي اروپايي مي‌خواهند با سيستم مالي آمريکا کار کنند نمي‌توانند همزمان با سيستم مالي ايران کار کنند.

مصطفي زهراني در رابطه با برجام و بدعهدي آمريکا و ضرورت رفع تحريم‌ها اظهار کرد: واقعيت مسأله اين است که قرار بوده با اجرايي شدن برجام، تحريم‌هاي مرتبط با برنامه‌ هسته‌ايي ايران رفع شود که تا حدي رفع شد اما آنچه که وجود دارد تحريم‌هاي يک جانبه‌ي آمريکا است.
مدير کل دفتر مطالعات سياسي و بين المللي وزارت امورخارجه گفت: اهميت تحريم‌هاي يک جانبه‌ آمريکايي‌ها عليه کشور ما به هيچ عنوان کمتر از تحريم‌هاي بين‌المللي و شوراي امنيت نيست چون آمريکايي‌ها ابزارهاي اقتصادي، سياسي، بين‌المللي و ابزارهاي پولي و مالي دنيا را در اختيار دارند و راحت مي‌توانند طرفهاي سوم يعني بانک‌هاي اروپايي و شرکت‌هاي اروپايي و کشورهاي ديگر را تحت فشار قرار دهند.
زهراني با بيان اينکه آمريکا با تهديد شرکت هاي اروپايي مانع تجارت با ايران مي شود بيان داشت: به عبارتي اگر بانک‌ها و شرکتهاي اروپايي مي‌خواهند با سيستم مالي آمريکا کار کنند نمي‌توانند همزمان با سيستم مالي ايران کار کنند و اين بحثي است که در واقع ربطي به تحريم‌هاي شوراي امنيت سازمان ملل ندارد.
وي افزود: اين تحريم‌ها در قواعد حاکميتي يک دولت قرار مي‌گيرد که يکي را تحريم مي‌کند و کسي را هم که نخواهد تحريم نمي‌کند و چون ابزار اصلي اقتصاد دنيا در اختيار آنها است کشورها را تحت فشار قرار مي‌دهند که با ايران کار نکنند.
استاد دانشکده وزارت خارجه ابراز کرد: بنابراين مشکلي که اکنون در بحث تحريم‌ها داريم مشکل تحريم‌هاي بين‌المللي و چند جانبه که مربوط به بحث هسته‌اي است نيست بلکه مشکل ناشي از تحريم‌هاي يک جانبه‌‌ي آمريکا عليه ما است، اما آمريکا از يک طرف ما را تحريم مي‌کند و از طرف ديگر با کشورهايي مانند اروپايي‌ها جنگ اقتصادي دارد و از اين منظر دارد برخورد مي‌کند.
وي گفت: نکته‌ پيچيده‌اي که وجود دارد اين است که در واقع ترامپ با ذهنيت اقتصادي و نوع نگاه کاسب کارانه‌اي که دارد از مطلب ديگري هم رنج مي‌برد و آن اين است که اگر تحريم‌‌هاي مربوط به بحث‌هاي هسته‌ايي ايران برداشته شود در واقع شرکتها و بانک‌هاي غير آمريکايي سود مي‌برند.
زهراني ادامه داد: شرکت‌ها و بانک‌هاي دنيا مي‌توانند بعد از برجام به ايران بيايند و سرمايه‌گذاري کنند و سود ببرند اما چون آمريکايي‌ها ساليان سال است که خودشان تحريم‌هاي يک جانبه عليه ما وضع کردند بانک‌ها و شرکت‌هايشان محدوديت دارند و نمي‌توانند از بازار ايران استفاده کنند و اين رنجي است که شديدا ترامپ را اذيت مي‌کند.
وي بيان کرد: در چنين شرايطي حرفي که زده مي‌شود اين است که آمريکايي‌ها به دولتشان مي‌گويند شما با اروپا و روسيه و چين مذاکره کرديد، آنها نفعش را به لحاظ اقتصادي مي‌برند ولي شرکت‌هاي آمريکايي نمي‌توانند بهره ببرند چون تحريم‌هاي يک جانبه داريد.
استاد دانشکده وزارت خارجي گفت: مشکل در واقع در خود آمريکا است و مسأله مهم‌تر اين است که از اکنون تا انتخابات کنگره‌ي آمريکا در سال 2018 يک برهه‌ي زماني وجود دارد که چون در حال حاضر جمهوري‌ خواهان در دولت هستند و کنگره هم در دست جمهوري خواهان است اگر بخواهند و اراده کنند الان بهترين زمان است که بتوانند تحريم‌ها را مرتفع کنند.
زهراني ادامه داد: بعد از سال 2018 اگر دموکرات‌ها کنگره را به نحوي در دست بگيرند و دولت در دست جمهوري خواهان باشد اين مشکل برداشتن تحريم‌هاي يک جانبه تا حدودي بسيار سخت مي‌شود.
وي ابراز داشت: مسأله، اساسا اين نيست که تحريم‌هاي مربوط به برنامه‌ي هسته‌ايي جمهوري اسلامي ايران برداشته نشده است، مسأله اين است که آمريکا احساس مي‌کند از برجام خسارت ديده، يعني برجام باعث شده که کشورهاي ديگر بيايند از بازار و سرمايه‌گذاري در داخل جمهوري اسلامي ايران بهره برداري خوب بکنند در حالي که آمريکايي‌ها عقب ماندند و اين عقب ماندگي مربوط به تحريم‌هاي يک جانبه يا اوليه است که خودشان عليه ما وضع کردند.
مدير کل دفتر مطالعات سياسي و بين المللي وزارت امورخارجه گفت: تحريم‌هاي يک جانبه‌ي آمريکا عليه کشور ما وجود دارد و از طرفي ابزار و قدرت مالي هم در دست دارند اما چون در ايران حضور ندارند و نمي‌توانند استفاده کنند با آن ابزارهايي که دارند کمپاني‌ها و شرکت‌ها و بانک‌هاي اروپايي و غيره را تحت فشار قرار مي‌دهند که آنها هم نتوانند از مزيت‌هاي کار با ايران بهره برداري کنند و يک مقدار پيچيدگي اين داستان همين است.
وي در پاسخ به اينکه آيا اتحاديه اروپا مي‌تواند مانع آمريکا در بحث تحريم‌ها عليه ايران شود؟ بيان داشت: موضوع اصلي بحث دولت‌ها به آن معنا نيست بلکه بحث شرکت‌هاي خصوصي و بانک‌ها است، البته اراده‌ي سياسي دولت‌هاي اروپايي وجود دارد اما بانک‌ها و شرکتها، فرمول خودشان را مي‌روند اولويت نخست آنها تفکر اقتصادي است و بعد وارد صحنه مي‌شوند.
زهراني ابراز کرد: شرکت‌ها، بانکها و کمپاني‌ها بررسي مي‌کند که اگر با ايران کار کنند در سرنوشت آن شرکت يا آن کمپاني و به عبارتي در محاسبات اقتصادي‌ آنها چه اثري دارد؟ و بر همين اساس تصميم گيري مي‌کنند.
وي گفت: به عنوان مثال وقتي به بانک آمريکايي گفته مي‌شود اگر با ايران وارد معامله شويد و معامله دلاري انجام دهيد و دچار مشکل شويد مسئوليتش با خودتان است اين خود به خود آنها را دچار يکسري محدوديت‌ مي‌کند در واقع بخش قابل توجه‌اي از تحريم‌هاي اقتصادي، اثرات رواني تحريم‌ها روي شرکت‌ها و بانک‌ها است و اينها خود به خود از نظر سياسي مي‌ترسند و بحث اتحاديه‌ي اروپا هم چنين حالتي است.
استاد دانشکده وزارت خارجه بيان کرد: البته اتحاديه اروپا اراده‌ خودش را جهت اينکه برجام را پياده کند نشان داده اما شرکت‌ها و بانک‌ها، فرمول‌ها و معادلات خودشان را دارند.
وي در پاسخ به خبرنگار ما که پرسيد در رابطه با تحريم‌هايي که تا کنون برداشته شده توضيح بدهيد؟ گفت: همانطور که ذکر شد تحريم‌هاي مربوط به برنامه‌ي هسته‌اي طبق مصوبه شوراي امنيت لغو شده ولي تحريم‌هاي يک جانبه‌ي آمريکا به صورت غير مستقيم باعث مي‌شود که شرکت‌ها و بانک‌هاي اروپايي نتوانند خيلي با ايران کار کنند و در اثر همين فرمول (تحريم‌هاي يک جانبه) و نه تحريم‌هاي مربوط به برنامه‌ي هسته‌ايي به ايران فشار مي‌آيد.
زهراني در پاسخ به اين سؤال خبرنگار ما که پرسيد به نظر شما رويه‌ايي که دولت آمريکا در بحث تحريم‌ها عليه کشورمان در پيش گرفته به چه سرانجامي مي‌انجامد؟ ابراز کرد: يک توافق بين‌المللي بين ايران و دنيا انجام شده و اين توافق بايد جلو برود و جلو هم مي‌رود و تا همين الان هم ترامپ خيلي حرفها در انتخابات بيان کرده اما نتوانسته است عمل کند چون رئيس جمهور آمريکا در صحنه‌ي عمل که قرار مي‌گيرد واقعيت‌ها را بايد نگاه کند.
وي گفت: واقعيت اين است که اگر آمريکا بخواهد تحريم‌ها را ادامه بدهد نتيجه‌اش منزوي شدن خودشان است و اين را خيلي خوب مي‌فهمند و آدمهاي اطراف ترامپ هم اين موضوع را خيلي خوب متوجه مي‌شوند.
استاد دانشگاه وزارت خارجه بيان داشت: با توجه به اينکه قدرتهاي بزرگ دنيا منهاي آمريکا مانند چين، روسيه و اروپا و غيره توافق کردند و توافقي به نام برجام انجام شده اگر آمريکا بخواهد از اين توافقنامه عدول کند در واقع بيشتر خودش را منزوي کرده تا اينکه بخواهد ايران يا کشورهاي ديگر را منزوي کند.
به گزارش عصرآذربايجان به نقل از راه دانا، وي يادآور شد: بسياري از پيچيدگي‌ها و اما و اگرها وجود دارد اما خط کلي‌ به نظر من همين است.

منبع :  

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

آمريکا با تهديد شرکت‌هاي اروپايي مانع تجارت با ايران مي شود

آمريکا با تهديد شرکت‌هاي اروپايي مانع تجارت با ايران مي شود
خروج

سرويس سياسي: استاد دانشکده وزارت خارجه با بيان اينکه آمريکا با تهديد شرکت هاي اروپايي مانع تجارت با ايران مي شود گفت: به عبارتي اگر بانک‌ها و شرکتهاي اروپايي مي‌خواهند با سيستم مالي آمريکا کار کنند نمي‌توانند همزمان با سيستم مالي ايران کار کنند.

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها