عصر آذربایجان

گزارش خبر

احتمال خروج آمريکا از برجام قوت گرفته است

احتمال خروج آمريکا از برجام قوت گرفته است

1397/01/26

سرويس سياسي: يک کارشناس مسائل هسته‌اي با بيان اينکه ترامپ براي اينکه مي خواهد از برجام خارج شود، تحت فشارهاي زيادي قرار گرفته است عنوان کرد: مشخص نيست ترامپ دقيقا چه اقدامي انجام مي دهد اما آنچه که مشخص بوده اين است که ترامپ در پي اخذ امتيازهاي ديگري نظير مذاکرات موشکي، منطقه اي و حتي بازرسي از هر نقطه اي از ايران به صورت سرزده خواهد بود.

 ابوالفضل صدقي کارشناس مسائل هسته‌اي در خصوص احتمال تصميم ترامپ براي تمديد تعليق تحريم هاي هسته اي ايران و يا خروج از برجام اظهار داشت: با روي کار آمدن  دولت ترامپ، اختمال خروج ترامپ از برجام شدت گرفته است. وي با بيان اينکه در حال حاضر تنها وزير دفاع آمريکا تنها فردي است که موافق برجام بوده و با آمدن بولتون به عنوان مشاور امنيت ملي دولت دونالد ترامپ اميد ها براي تمديد تعليق تحريم هاي هسته اي به شدت کاهش پيدا کرده است. اين کارشناس مسائل هسته‌اي همچنين گفت: احتمال امضاي تعليق تحريم‌هاي هسته‌اي توسط ترامپ 50 درصد است عنوان کرد: سياست هاي ترامپ در اين سمت پيش مي رود که ايران را به لحاظ اقتصادي تحت فشار بيشتري قرار دهد و از همين رو به دنبال کم کردن منافع اقتصادي ايران از برجام است.
 *آمريکا به دنبال فشار و محدوديت دائمي براي ايران است
صدقي با اشاره به اين نکته که محدوديت هاي هسته اي ايران طبق برجام تنها تا 8سال ادامه پيدا مي کند عنوان کرد: آمريکايي ها قصد دارند تا با فشار دائمي، محدوديت هاي هسته اي عليه ايران را از 8 ساله به صورت دائمي در بياورند. وي در ادامه افزود: ايجاد محدوديت هايي در زمينه موشکي و منطقه اي بر عهده اروپايي هاست که در اين بازي نقش پليس خوب را بازي مي کنند؛ در واقع سياست آمريکا اين است که کشورهاي اروپايي علاوه بر ادامه دادن برجام با ايران، فشارهايي را به ايران وارد کنند تا در زمينه هاي موشکي و منطقه اي عقب نشيني کند.
 *يکي از خواسته هاي آمريکا بازديد سرزده از هر مکاني در ايران است
اين کارشناس مسائل هسته‌اي با بيان اينکه ترامپ براي اينکه مي خواهد از برجام خارج شود، تحت فشارهاي زيادي قرار گرفته است عنوان کرد: مشخص نيست ترامپ دقيقا چه اقدامي انجام مي دهد اما آنچه که مشخص بوده اين است که ترامپ در پي اخذ امتيازهاي ديگري نظير مذاکرات موشکي، منطقه اي و حتي بازرسي از هر نقطه اي از ايران به صورت سرزده خواهد بود. صدقي با تاکيد بر اينکه خروج از برجام به ضرر آمريکاست عنوان کرد: اگر آمريکا از برجام خارج شود منجر به شروع مجدد فعاليت هاي هسته اي ايران مي شود که در ادامه آمريکا حتي نمي تواند به گزينه جنگ هم فکر کند چرا که اين مساله بعد از جنگ هاي منطقه اي زياد براي آمريکا مقرون به صرفه نخواهد بود. وي در ادامه تاکيد کرد: اگر آمريکا برجام را پاره کند و بخواهد دوباره تحريم هاي جديدي عليه ايران وضع کند ديگر دنيا زير بار تحريم هاي جديد نخواهد رفت چرا که مصلحت غرب در داشتن بازارهايي مانند ايران است و مصلحت آمريکا ادامه برجام هست هرچند ترامپ هر بار يک مانور مي دهد تا وضعيت برجام و ايستادگي ايران در اين زمينه را بسنجد و بعداً تصميم گيري مي کند.
 *اقليتي در ايران به دنبال مذاکره موشکي هستند
اين کارشناس مسائل هسته‌اي با بيان اينکه در جمهوري اسلامي ايران گروهي هستند که به هر طريقي و در هر زمينه اي خواهان مذاکره با آمريکا هستند عنوان کرد: اين گروه در اقليت به سر مي برند و خوشبختانه نگاه دولت ونگاه کلي نظام مذاکره در زمينه اي به جز مسائل هسته اي را به شدت نفي مي کند. هرچند افکار عمومي بعد از بدعهدي هاي آمريکا در زمينه برجام به شدت مخالف ادامه مذاکره با کشورهاي غربي به ويژه آمريکا است. صدقي ضمن يادآوري اينکه در سال 92 افکار عمومي به دليل احتمال برداشته شدن تحريم ها و رفع مشکلات اقتصادي با برجام همراه بود عنوان کرد: امروز مردم مي بينند آنچنان که گفته شد برجام مشکلات اقتصادي آنها را برطرف نکرده و هر روز شاهد بدعهدي هاي آمريکايي ها هستند ديگر خواهان برجام يا مذاکره نيستند از طرف ديگر دولت نيز تمايلي به مذاکره ديگر با غرب به ويژه آمريکا ندارد.
 *کلاه گشادي که آمريکا در برجام بر سر ايران گذاشت
وي با تاکيد بر اينکه برنامه موشکي ايران به مسأل اقتدار ما باز مي گردد عنوان کرد: حتي اگر کساني به دنبال مذاکرات موشکي بروند، قطعاً رهبر انقلاب اجازه نخواهند داد که اين مذاکرات صورت بگيرد؛ چرا که يک بار در مسأله برجام آمريکا را امتحان کرده ايم و کلاه گشادي در بحث برجام بر سر ايران رفت و ورود به مذاکرات موشکي کاري غير عاقلانه است. اين کارشناس مسائل هسته‌اي با بيان اينکه اگر تاکنون آمريکا به ايران حمله نکرده به خاطر قدرت موشکي ايران است عنوان کرد: اگر محدوديت هاي موشکي براي ايران وضع شود از طرف ديگر پاي ايران را از معادلات منطقه اي بيرون بکشند، به راحتي مي توانند براي ايران بازدارندگي ايجاد کنند و از همين رو به راحتي مي توانند گزينه جنگ عليه ايران را عملياتي کنند. صدقي در خصوص نقش اروپا در ادامه برجام و همچنين ممانعت از خروج آمريکا اظهار داشت: بايد بپذيريم که آمريکا و اروپا در اصل کار با يکديگر متحد هستند و هدف اصلي آنها اين است که تا جايي که مي توانند بتوانند توان بازدارندگي جمهوري اسلامي ايران را محدود کنند. اما چون اين کار عملا امکان پذير نيست به نوعي تقسيم کار روي آورده اند به طوري که آمريکا عملاً اعلام مي کند ادامه برجام شدني نيست اما اروپا اعلام مي کند که آمريکا بماند و دغدغه هايش را پيگيري کند. 
 *فرانسوي ها بزرگترين پليس خوب در برجام هستند
اين کارشناس مسائل هسته‌اي با اشاره به نقش دوگانه فرانسه اظهار داشت: فرانسه از يک طرف به سمت بازارهاي ايران آمده و از طرف ديگر ايران را براي رفتن بر سر ميز مذاکره تشويق مي کند و بارها سعي در وادار کردن ايران براي رفتن پاي ميز مذاکره در خصوص مسائل موشکي و منطقه داشته است. به گزارش عصرآذربايجان به نقل از راه دانا، وي با بيان اينکه اروپا بعد از برجام در مسائل بين الملل به جايگاه ويژه اي رسيد عنوان کرد: اروپايي ها دوست ندارند اين دستاوردشان که براي اولين بار در اروپا اتفاق افتاده است از بين برود و از همين رو به دنبال فشار آوردن به ايران هستند تا خواسته هاي اروپايي ها محقق بشود.

منبع :

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

احتمال خروج آمريکا از برجام قوت گرفته است

احتمال خروج آمريکا از برجام قوت گرفته است
خروج

سرويس سياسي: يک کارشناس مسائل هسته‌اي با بيان اينکه ترامپ براي اينکه مي خواهد از برجام خارج شود، تحت فشارهاي زيادي قرار گرفته است عنوان کرد: مشخص نيست ترامپ دقيقا چه اقدامي انجام مي دهد اما آنچه که مشخص بوده اين است که ترامپ در پي اخذ امتيازهاي ديگري نظير مذاکرات موشکي، منطقه اي و حتي بازرسي از هر نقطه اي از ايران به صورت سرزده خواهد بود.

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها