عصر آذربایجان

گزارش خبر

کمبود مخاطب عارضه فرهنگي هنر هفتم

کمبود مخاطب عارضه فرهنگي هنر هفتم

1395/03/30

گروه خبر: سينماي ايران پس از طي يک دهه دوره رخوت، از سال گذشته وارد مرحله پوست اندازي مبتني بر خلاقيت بازيگران و کارگردانان شد و فرصت خودنمايي در عرصه هاي جهاني را پيدا کرد.

گروه خبر: سينماي ايران پس از طي يک دهه دوره رخوت، از سال گذشته وارد مرحله پوست اندازي مبتني بر خلاقيت بازيگران و کارگردانان شد و فرصت خودنمايي در عرصه هاي جهاني را پيدا کرد.
در ساليان گذشته تک ستاره ها و تک فيلم هايي در سطح جهاني مي درخشيدند که از نمونه هاي آن مي توان رضا ناجي بازيگر تبريزي برنده خرس نقره اي جشنواره برلين و جايزه آسيا- پاسفيک براي بازيگري در فيلم 'آواز گنجشک ها' را نام برد . اما درخشش اصغر فرهادي با فيلم 'فروشنده' در جشنواره کن فرانسه افتخار بزرگي براي سينماي ايران آفريد و سينماي کشورمان را به اوج قله موفقيت جهاني رساند؛ به عقيده کارشناسان حوزه سينما اين اتفاق، نويد روزهاي خوش آينده و پوست اندازي حرفه اي سينماي ايران را مي دهد. تبريز نيز به عنوان کهن شهر فرهنگي ايران علاوه بر دروازه ورود صنعت فرهنگ و تمدن، مهد تمدن و فرهنگ از جمله سينما است که براي نخستين بار از اين شهر به ايران وارد شده است.سينما 'سولي'( خورشيد) نخستين سينماي ايران در بافت تاريخي 'پاساژ' تبريز است که آثاري از آن باقي نمانده ولي در خصوص آن ساموئل خاچيکيان در کتاب خاطرات خود و صمد سرداري نيا در کتاب 'تبريز شهر اولين ها'، مطالبي آورده اند. فرهنگ شهر تبريز همواره خاستگاه هنرهاي گوناگوني بوده که بزرگان فراواني را در دامن خود پرورده و به ايران و جهان معرفي کرده است.
*نيازمند پراکندگي سينماها در خارج از مراکز شهرها هستيم
رئيس حوزه هنري آذربايجان شرقي نيز گفت: برنامه هاي ما بر محوريت فيلم و سينما برنامه ريزي شده و در مرند، سراب، مراغه و بناب سينما داشتيم، ولي متاسفانه به علت بي تفاوتي مديريت هاي وقت در شان استان نبود و در حال حاضر نيز به علت اينکه بنياد مستضعفان بايد سندهاي سينما را به موقع به حوزه هنري تحويل مي دادند، اين اقدام انجام نشد و سينماها امکان رسيدگي پيدا نکردند . حسن ميلاني اظهار کرد : سينما، رسانه فرهنگ ساز است و از طريق آن پيام به مخاطب منتقل و بر افکار و شخصيت آنان تاثير مستقيم دارد. وي با بيان اينکه حوزه هنري استان به اهميت سينما در جامعه واقف است، گفت: بر اين اساس پرديس سينمايي قدس با کاربري هاي چندگانه مثل نگارخانه، استوديو پلاتو، کلاس هاي آموزشي و نشست هاي تخصصي با دو سالن مجزاي سينما در حال ساخت است. ميلاني افزود : ساخت اين سينما حدود 60 درصد پيشرفت فيزيکي دارد و در نيمه دوم امسال به مرحله بهره برداري مي رسد . وي با بيان اينکه براي ساخت اين مجموعه سينمايي مشکل اعتباري داريم، اظهار کرد: تاکنون حدود 20 ميليارد ريال براي ساخت اين مجتمع سينمايي هزينه شده و حدود 15 ميليارد ريال ديگر نياز است. ميلاني گفت : سيستم صوتي پيشرفته و سيستم دالبي از ويژگي هاي اين سينما است و با گسترش شهرها نياز به پراکندگي سينما در خارج از مرکزيت شهر وجود دارد تا مردم و جوانان به سهولت بتوانند از آن استفاده کنند. وي افزود: مديريت سينما در سال هاي گذشته موجب قهر مردم شده، اما وضع موجود و کيفيت سينماها در تبريز خوب است به طوري که از سال 93 به بعد آمار تماشاگران سينما تا 65 درصد افزايش يافته است. رئيس حوزه هنري آذربايجان شرقي نمايش فيلم هاي به روز و برند را براي ادامه روند آشتي مردم با سينما موثر دانست و افزود: سينماها بايد براي انتقال پيام هاي ارزشي به خانواده ها نيز بسترسازي کنند.
* سينماي استان خيز خوبي برداشته است
کارگردان سينما در گفتگو با ايرنا اظهار داشت: وضع فيلم سازي در حدود 10 سال گذشته خوب نبود اما اکنون در حال بار دادن است که کسب عنوان مختلف ملي و بين المللي فيلم_سازان استان شاهد اين مدعا است. حسين پورستار اظهار کرد: کسب عنوان در جشنواره فيلم شانگهاي چين توسط فيلم 'سويوخ' ساخته بهمن و بهرام ارک ، 'هستي' ساخته کمال پرناک و انيميشن 'دخترک آت آشغالي' ساخته محمد زارع نمونه هايي از موفقيت سينماي استان است. وي يادآور شد : رضايت نسبي وجود دارد اما با توجه به سابقه درخشان سينماي تبريز که نخستين سينماي کشور در آن تاسيس شده، ايده آل نيست. پورستار گفت :عارضه اجتماعي و فرهنگي کمي مخاطب در سينماي استان مثل ساير استان ها وجود دارد که لازمه آن نهادنيه کردن فرهنگ تماشاي فيلم براي رفع اين آسيب است . وي افزود : تماشاگر سينما ثابت است و براي افزايش آن علاوه بر کيفيت و تنوع فيلم ،سالن هاي دنج و مجهز و در دسترس بودن براي تماشاي فيلم لازم است. وي پايين بودن آمار مخاطب را معلول توسعه ماهواره و اينترنت ندانست و گفت : پراکنش سينما و سالن هاي سينماي مناسب و فيلم هاي خوب مخاطب هنر هفتم را افزايش مي دهد. پورستار همچنين خواستار توزيع امکانات سينما براي تشکيل رنگين کمان فرهنگي دانست و افزود: تمرکز امکانات در تهران موجب مهاجرت فيلم سازان و کارگردانان سينما به تهران مي شود. وي خاطرنشان کرد: در دنيا هم برخي از شهرها مرکز ساخت فيلم و سينما را دارند ولي مثلا با وجود هاليوود، در کنار آن براي فيلم سازان ديگر به صورت مستقل امکانات فيلم سازي مهيا است. وي با اشاره به اينکه در شهرستان ها، ساخت فيلم معطوف به فيلم هاي کوتاه است، گفت : براي ساخت فيلم هاي بلند نيز بايد فکر اساسي شود. به گزارش عصر آذربايجان به نقل از ايرنا، وي اضافه کرد : در صدور مجوز براي فيلم هاي مختلف هم علاوه بر تسهيل قوانين دست و پا_گير نسبت به شرايط فعلي قوانين و مقررات تدوين شود.

منبع :

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

کمبود مخاطب عارضه فرهنگي هنر هفتم

کمبود مخاطب عارضه فرهنگي هنر هفتم
خروج

گروه خبر: سينماي ايران پس از طي يک دهه دوره رخوت، از سال گذشته وارد مرحله پوست اندازي مبتني بر خلاقيت بازيگران و کارگردانان شد و فرصت خودنمايي در عرصه هاي جهاني را پيدا کرد.

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها