عصر آذربایجان

گزارش خبر

زينب پاشا؛ زن انقلابي دوران مشروطه

زينب پاشا؛ زن انقلابي دوران مشروطه

1401/09/20

گروه تاريخي: با استناد به نوشته مذکور بايد اذعان کرد که زينب پاشا از زنان باسواد و متفکر زمانه خود نيز محسوب مي‌شد، که اين مساله خود مي‌تواند در بررسي علل قيام وي عليه استبداد و نابرابري در آن دوره موثر باشد. زينب پاشا را يکي از اسطوره‌هاي تاريخ اين مرز و بوم دانسته‌اند. در بررسي نقش زنان در طول تاريخ ايران، زينب پاشا را مي‌توان يکي از نمونه‌هاي بسيار شاخص و تاثيرگذار اين نوع حرکت‌ها و جنبش‌ها به‌شمار آورد.

مجيد رضازاد‌عموزين‌الديني

گروه تاريخي: با استناد به نوشته مذکور بايد اذعان کرد که زينب پاشا از زنان باسواد و متفکر زمانه خود نيز محسوب مي‌شد، که اين مساله خود مي‌تواند در بررسي علل قيام وي عليه استبداد و نابرابري در آن دوره موثر باشد. زينب پاشا را يکي از اسطوره‌هاي تاريخ اين مرز و بوم دانسته‌اند. در بررسي نقش زنان در طول تاريخ ايران، زينب پاشا را مي‌توان يکي از نمونه‌هاي بسيار شاخص و تاثيرگذار اين نوع حرکت‌ها و جنبش‌ها به‌شمار آورد.
 اين شيرزن قهرمان در دوره‌اي از تاريخ ايران و آذربايجان عصيان کرده و حماسه‌ها آفريده که در آن دوره محدوديت‌هاي بسياري بر حضور زنان در فعاليت‌هاي سياسي – اجتماعي حکمفرما بوده است، بنابراين جنبشي که اين شيرزن قهرمان با برخي يارانش که از زنان زحمتکش و مبارز تبريز بودند، آفريده، در نوع خود بي‌نظير بوده و از نظر تاريخي اهميت بسزايي در تاريخ ايران و حتي مشرق‌زمين دارد.
به نوشته روانشاد استاد عبدالحسين ناهيدي‌آذر: «زينب معروف به »بي‌بي‌شاه زينب«، :زينب باجي«، »ده‌باشي زينب«،»زينب پاشا« در يکي از محلات قديمي تبريز – عموزين‌الدين- در يک خانواده روستايي به دنيا آمده است. زينب پاشا پيشتاز بيداري زن قرن‌ها ستمديده ايراني است.
 وي تقريبا يک قرن و اندي پيش مهر سکوت تاريخ را از لب بر مي‌دارد و براي اولين بار در تاريخ ايران با چهل نفر از شيرزنان تبريز عليه ستم‌پيشگان و به موازات آن عليه نابرابري‌هاي جنسي که نظام فئودالي و ديدگاه‌هاي سنتي بر زنان تحميل کرده بود، به جنگ مسلحانه و پارتيزاني دست مي‌زند و همه را در برابر دلاوري‌هاي شگفت‌انگيز خود به حيرت وا مي‌دارد.
 دکتر سيروس برادران شکوهي (استاد تاريخ دانشگاه تبريز) در مورد کودکي وي به نکته جالبي اشاره کرده و مي‌نويسد: »زينب پاشا در کودکي در مکتبخانه محل درس خواند و به‌دليل ماجراجويي و حساس بودن از ديگر همسالانش متمايز افتاد.«
 با استناد به نوشته مذکور بايد اذعان کرد که زينب پاشا از زنان باسواد و متفکر زمانه خود نيز محسوب مي‌شد، که اين مساله خود مي‌تواند در بررسي علل قيام وي عليه استبداد و نابرابري در آن دوره موثر باشد.
در فصلنامه »گنجينه اسناد« در مورد زينب پاشا آمده است: »چنين بر مي‌آيد که وي زنان را برمي‌انگيخت تا با نابرابري‌هاي اجتماعي و ستم چندلايه‌اي که بر زن وارد مي‌شد، به پيکار برخيزند.« در »دايره‌المعارف تشيع« اين زن قهرمان آذربايجاني چنين معرفي شده است: »از زنان سياستمدار و سخنور و شجاع و مبارز تبريز، پس از تعطيل بازار تبريز در نهضت تنباکو به رهبري ميرزاي‌شيرازي و بازگشايي مجدد آن توسط ماموران دولتي زينب پاشا بسياري از زنان تبريز را گرد آورد و با سخنراني‌هاي آتشين خود آنان را وارد ميدان مبارزه و ماموران دولتي را تهديد به برخورد و جنگ مسلحانه خياباني کرد.
 در همين سال‌ها به‌دليل احتکار گندم از طرف مالکان در تبريز قحطي شده بود و گرسنگي مردم را تهديد مي‌کرد. به تحريک او زنان تبريز به انبار‌هاي گندم محتکران حمله کردند و درب انبار‌ها را گشودند و ذخاير انبار‌ها را در اختيار نيازمندان و فقرا قرار دادند. او زني مبارز بود که دربار قاجار را به هراس افکنده بود.«
به گفته مورخان: زينب پاشا زنان را بر گرد خود جمع کرده و در زمان گرسنگي مصنوعي که محتکران به‌وجود آورده بودند، به انبار‌هاي محتکران حمله کرده و انبار‌ها را گشوده و ارزاق را ميان اهالي فقير تقسيم مي‌کردند.
 دکتر محمدابراهيم باستاني‌پاريزي نيز در کتاب »خاتون هفت‌قلعه« به قيام زينب پاشا در تبريز اشارات کوتاهي داشته و از حمله زينب پاشا و يارانش به خانه »نظام العلماء« مطالبي ذکر کرده است. در »دانشنامه زنان فرهنگ‌ساز ايران و جهان« در مورد اين شيرزن قهرمان آمده است: »زينب پاشا چندسالي در خطه آذربايجان به‌عنوان نماد مبارزه با ستمگران شناخته مي‌شد...« گويند در اواخر عمر زينب باجي با عده‌اي زوار به کربلا مي‌رود و در بين راه عساکر (سربازان) عثماني که براي تفتيش زوار آمده بودند، سختگيري مي‌کنند، »زينب باجي« از اين رفتار آزرده شده و دست به عصيان مي‌زند و ديگران را هم به‌دنبال خود مي‌کشاند، به عساکر حمله مي‌کند و آن‌ها ناگزير به فرار مي‌شوند و اين خانم با قافله به کربلا مي‌رود. به نوشته رحيم رئيس‌نيا »بنا به روايتي آخرين حادثه قابل ذکر زندگي زينب پاشا را بايد درگيري او با عساکر عثماني در جريان مسافرتش به عتبات، که در اواخر عمرش روي داده، دانست، بعد از آن اطلاعي درباره زندگي او در دست نيست.« به نوشته اکثر منابع بعد از اين واقعه از زينب پاشا ديگر خبري به‌دست نيامده است و به‌نظر مي‌رسد که وي در اين آخرين سفر خود در کربلا وفات کرده و در همان‌جا نيز دفن شده است.در دوره ناصرالدين شاه قاجار و سال‌ها بعد از آن »زينب پاشا« از نفوذ و آوازه بسيار شگفت‌انگيزي در ميان مردم آذربايجان و تبريز برخوردار بوده است، براي مثال قيام وي در تبريز دوره ناصري آنچنان معروف و تاثيرگذار بوده که مردم شهر تبريز اتفاقات و مسائل روزمره خويش را در دوره‌اي هرچند کوتاه، براساس عصيان زينب پاشا تقسيم‌بندي و تاريخ‌گذاري مي‌کردند و از قيام وي به‌عنوان مبدا تاريخي استفاده مي‌کردند، مثلا مي‌گفتند فلان واقعه قبل از »قيام زينب پاشا«اتفاق افتاده يا واقعه فلان بعد از»قيام زينب پاشا« روي داده است.ه گزارش عصرآذربايجان به نقلاز فراديد، در اين زمينه در رساله‌اي که از دوره مشروطه به قلم »محمدآقا ايواني« به يادگار مانده، چنين آمده است: ».. اجتماع مردم تبريز، بلوا کردن و زنان به بازار‌ها ريخته، دکان‌ها بستن و به قونسولخانه روس پر شدن و از قشونان شکايت کردن که آن واقعه را تبريزيان (فتنه زينب پاشا) نموده، تاريخ قرار داده‌اند...«که اين سند خود مي‌تواند نشان از نفوذ فوق‌العاده زينب پاشا و جنبش وي در ميان مردم تبريز در آن روزگار باشد.

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها