عصر آذربایجان

گزارش خبر

تعدد مدیریت آب در شمال اردبیل ضربه مهلک به کشاورز می‌زند

امام جمعه اردبیل:

1403/02/28

آراز خبر- نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل گفت: تعدد مدیریت آب در شمال استان اردبیل ضربه ای مهلک به پیکره کشاورزی و زارعت این استان وارد می‌کند.

 

 آيت الله سيدحسن عاملي در خطبه هاي اين هفته نماز جمعه شهر اردبيل اظهار داشت: آقاي رئيس جمهور روز يکشنبه از طريق فرودگاه پارس‌آباد به افتتاح سد قيزقلعه سي خواهد رفت. اين سد انحرافي مثل سد خداآفرين از شاهکارهاي بزرگ جمهوري اسلامي در منطقه ماست و سطح عظيمي از اراضي پايين دست با اين آب زير کشت مي‌رود و ثروت عظيمي توليد و به تبع آن عزت اهالي  به طور کامل تامين مي‌شود.

 وي خاطرنشان کرد: براي آوردن آب بر سر مزارع پول هنگفتي هزينه شده است از طريق آب منطقه اي 3هزار ميليارد صرف شده و اخيراً 3.3 هزار ميليارد نيز اضافه شده و در حال انجام است 700 ميليارد نيز تصويب شده است يعني کلاً آب منطقه‌اي 7 هزار ميليارد هزينه کرده است از طرف وزارت جهاد تا حال 167هزار ميليارد هزينه شده و از صندوق نيز يک هزار و 300 هزار ميليارد و کلاً از طرف جهاد 3 هزار ميليارد هزينه شده است.

امام جمعه اردبيل بيان کرد: از آقاي رئيس جمهور مي‌خواهم هنگام حرکت از اراضي مغان به طرف سد به اراضي پايين دست سد به چشم‌ دقت نگاه کند تا متوجه شود که اکثر اين آب در اراضي استان اردبيل مورد استفاده قرار مي‌گيرد و در نتيجه معقول نيست که مديريت کانال‌ها و سد در دست دو استان باشد.

عاملي ادامه داد: با احداث سد و کانال 42 هزار هکتار زمين زير کشت مي رود 38 هزار هکتار آن در استان اردبيل و 4 يا 5 هکتار در آذربايجان شرقي است آيا معقول است مديريت و معيشت 38  هزار هکتار و مديريت بيش از 300 هزار نفر که از اين اراضي ارتزاق مي کنند به استان ديگر سپرده شود. تعدد مديريت ضربه‌هاي مهمي به اهالي شمال استان مي‌زند و عقل مديريتي مي‌گويد مديريت کانال و سد، مثل کانال‌هاي ديگر کشور و مثل کشورهاي ديگر بايد در دست يک مجموعه واحد باشد.

امام جمعه اردبيل گفت: مسئولان وزارت نيرو با اين اقدام کاملاً اشتباه سبب اختلاف بين دو استان شده‌اند و دود اختلاف هم به چشم کشاورز مي‌رود بارها مديريت سد، آب را به عللي که ما نمي‌دانيم به حد کافي باز نکرده و سبب از بين رفتن محصول کشاورزان شده است طبق قانون کشاورزان با امور آب قرارداد بسته اند تا سر وقت به آنها آب تحويل دهد پول نيز پرداخت شده است ولي امور آب نمي‌تواند آب را تحويل دهد و مي‌گويد آذربايجان شرقي آب نمي‌دهد.

عاملي اظهار کرد: کشاورز متضرر ناله مي‌کند که خدايا ما را از اين ناهماهنگي نجات بده مسئول اين ناهماهنگي کيست؟ فقط و فقط وزير نيروست که حاضر نيست در طول مدت وزارت خود حتي يک بار از نزديک درد کشاورزان ما را درک کند من از تمام نمايندگان مي‌خواهم با وحدت و درايت سريعاً اين معضل را حل کند.

امام جمعه اردبيل افزود: از شرکت پرشور اهالي شمال استان در انتخابات مرحله دوم تشکر مي کنيم و همچنين از دو بزرگوار که از سر تکليف، خود را در معرض انتخابات قرار دادند تشکر مي کنم به نماينده منتخب تبريک و براي عزيز ديگرمان توفيق خدمت در عرصه هاي حساس ديگر را دارم از مسئولين ارشد استان مي خواهم با حل مشکلات منطقه نمايندگان را به سنگر اصلي خودشان که قانون گذاري آرماني و نظارت آرماني است سوق دهند.

وي به بخشي از مشکلات شمال و جنوب استان اشاره کرد و گفت: پخش شدن بذر نامرغوب و هزينه سنگين کشاورزان براي سموم و عدم تاثير سموم، کمبود آب، بيمه محصولات کشاورزي، حل مشکلات سند عشاير و واگذاري زمين به ديگر حائزين شرايط عشاير در محدوده هر دو شرکت پارس و مغان تلاش براي احياي حقابه مغان و در نتيجه اعطاي مجوز کشت دوم به کشاورزان و تسريع در راه سازي در  شمال و جنوب استان از جمله راه کلور و درام از جمله اين مشکلات است.

امام جمعه اردبيل ادامه داد: شهرستان شدن جعفرآباد دير يا زود اعلام خواهد شد ولي چقدر شايسته بود که مسئولان استاني مقدمات کار را فراهم مي کردند تا رئيس جمهور که به مغان مي آيد در عرض چند دقيقه با اعطاي امتياز شهرستان، اهالي را غرق در سرور و خوشحالي مي‌کرد.

آيت الله عاملي در بخش ديگري از خطبه ها خاطرنشان کرد: از رئيس جمهور مي‌خواهم به وزير آموزش و پرورش دستور دهد هرچه سريع‌تر معوقات رتبه‌بندي سال‌هاي 1400 و 1401 فرهنگيان را پرداخت نمايد به نظر مي‌رسد وزير آموزش و پرورش از مشکلات معيشتي معلمين عزيز اطلاع ندارد وگرنه ساکت نمي‌نشست اين گونه معامله با قشري که کل جامعه کنار سفره آنهاست در شأن جمهوري اسلامي نيست.

امام جمعه اردبيل با بيان اينکه اين هفته يک انفعال عظيم و تکان دهنده از اسرائيل در برابر لبنان ديده شد، تصريح کرد: اسرائيل چراغ سبز به لبنان نشان داده که دوباره حدود مرزي را باز تعريف کنيم و اراضي اشغال شده لبنان به خود لبنان عودت داده شود اين اقدام نشان مي‌دهد که اسرائيل فقط لغت جنگ و قدرت را مي‌فهمد و از طريق ديگر هيچ وقت زير بار حق نمي‌رود.

عاملي خاطرنشان کرد: اگر آزادي اراضي لبناني اتفاق بيفتد قطعاً سوريه نيز مسير حزب الله را براي آزادي جولان و ساير اراضي اشغال شده خود طي خواهد کرد نکته جالب قضيه اين است که بعضي از گروه‌هاي معاند و مزدور در لبنان که با حزب الله مخالف بودند با اعلان اين خبر کاملاً در محاق فرو رفته‌اند و حزب الله جايگاه عظيمي را در لبنان پيدا کرده است.

عضو مجلس خبرگان رهبري با تبيين ابعاد اجتماع اخير سران کشورهاي عربي اظهار کرد: اين هفته سران کشورهاي عربي در منامه بحرين اجتماع و براي مشکل اصلي عالم اسلام يعني فلسطين نسخه و راه حل نوشتند. اين کنفرانس ظهور ذلت فوق‌العاده بود تا حال دولت‌هاي عربي اين گونه ذليل نشده بودند همه ملت‌هاي عربي مي‌گويند اي کاش اين کنفرانس برگزار نمي‌شد سر تا پا ننگ و عار و رسوايي کامل بود.

وي بيان کرد: نشست سران عرب در منامه بحرين کاملاً معلوم کرد که چرا امت به اين حالت ذلت رسيده است کشورهاي عربي در منامه جمع شدند و حماس و جهاد اسلامي را تروريست معرفي و طوفان‌الاقصي را محکوم کردند. مخصوصاً محمودعباس که دست نشانده اسرائيل و هم نوا با بلينکن است بدترين اهانت را به حماس کرد هرچند 12 رئيس جمهور عربي به اين کنفرانس ذلت و خيانت نيامده بودند ولي همه نماينده فرستاده بودند.

امام جمعه اردبيل اظهار کرد: تمام جزئيات اين کنفرانس را آمريکا و اسرائيل تنظيم کرده بودند، حتي بيانيه آخر آن نيز توسط اسرائيل تنظيم شده بود بحرين جزو کشورهاي عربي است که با اسرائيل سازش کرده و فرش قرمز به سران اسرائيل پهن کرده است؛ چرا اين کنفرانس در زمان فعلي برگزار شد، چون اسرائيل در حال غرق شدن است و به هر مستمسک موهوم چنگ مي‌اندازد ولي از قضا «سکنجبين صفرا فزود» تمام ملت‌هاي عرب به اين کنفرانس اعتراض و مدح عظيمي از حماس، جهاد اسلامي، يمن، عراق ، حزب الله و ايران کردند.

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها